Nudging

Aan de slag met gedragsverandering van jezelf en anderen.

In de huidige wereld worden we door geopolitieke, ecologische, maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen regelmatig voor het blok gezet. Gedragsverandering is een must; van consumenten, bedrijven, overheden en alle mensen die daarbinnen werken. Maar het is ook lastig: 80% van de mensen maakt goede voornemens, slechts 8% maakt ze waar. En dat gaat dan nog over eigen gedragsverandering, laat staan wanneer we het gedrag van klanten, collega’s of stakeholders proberen te veranderen!

Gelukkig biedt gedragswetenschap, waar sociologische inzichten gecombineerd worden met kennis van psychologie en hersenwerking, steeds meer soelaas. In deze gedragswetenschap worden uiteenlopende aanvliegroutes onderscheiden om gedrag te beïnvloeden; een daarvan is het welbekende ‘nudging’.

Creatieve vondsten, leuke trucjes? In tegendeel: gedragsverandering is een vak. Aan welke knoppen kun je draaien om gewenst gedrag te stimuleren? En welke technieken bestaan er eigenlijk om gedragsverandering in de praktijk los te weken? En hoe weet je welke techniek bij jouw doelstellingen past? En hoe pas je deze toe? Daar ligt precies de focus van deze sessie.

Download de uitnodiging