Nudging Transavia

Wat als de ratio je in de steek laat? Met en bij Transavia

Hoe kan je het onderbewuste gedrag van mensen beïnvloeden? Hans Drenth (Canicas), Joris van Amerom (Open Now) en Daan Noordeloos (Transavia) namen ons mee in de wereld van nudging.

Jarenlang is gedacht dat de mens volledig rationeel dacht en alle keuzes die zij maakte volledig rationeel en doordacht waren. Maar wat blijkt nu? De mens is helemaal niet zo rationeel en doordacht als eerst gedacht; wij nemen eigenlijk heel veel beslissingen met het irrationele gedeelte van onze hersenen.

Met deze kennis op zak begonnen overheden gedragspsychologen in te huren met als opdracht: hoe kunnen we mensen zo beïnvloeden dat ze de onbewust de juiste keuzes maken. Bijvoorbeeld de keuze: gooi ik mijn afval in de afvalbak of toch op de grond is heel makkelijk te beïnvloeden door gebruik te maken van opvallende en kleurrijke afvalbakken.

Zo is het fenomeen nudging ontstaan; dit wordt nu door bijna alle overheden over de hele wereld gebruikt.
Maar waarom zouden alleen overheden deze kennis gebruiken? De diepe inzichten in de zintuiglijke belevingen, emoties en ervaringen van reizigers is groot bij Transavia. Onder andere nudging technieken zet zij in om de vlieg- en reiservaring van klanten positief te beïnvloeden op een accountable manier die op support van het senior management kan rekenen.

Presentaties, verslag en meer achtergrondinformatie:

Suggestie voor meer informatie, of vragen wij vernemen  het altijd graag! E: km@yellowcats.nl