Presentaties t/m 2013
26 november 2013 Trendwatching toegepast - scenarioplanning
N.a.v. deze bijeenkomst hebben we een toolkit scenarioplanning gemaakt, hierin zitten:
De presentaties, het canvas, achtergrondartikel met veel meer informatie over scenarioplanning, foto's, maar ook de linkjes naar diverse filmpjes.
Toolkit:
* Achtergrondartikel scenarioplanning
* Canvas Business Model
* Presentatie futurizing - Ed Peelen
* Presentatie Obvion - Cynthia Tulp
* Presentatie scenarioplanning - Bart Götte
* Verslag bijeenkomst - Ed Peelen en Karin Rigterink
Diverse links
* Filmpje perspectief: http://www.youtube.com/watch?v=SMKScopMnKI
* Future house: http://www.youtube.com/watch?v=ym18vKX6nIs
* Adjiedj Bakas: http://www.youtube.com/watch?v=_YSOeSLIVJw
* Link naar website Obvion met magazine Wonen 2030
Foto's een korte sfeerimpressie:
Cynthia Tulp (Obvion) neemt ons mee naar de 6 toekomstbeelden over Wonen in 2030
Bart Götte (FutureFlock) snelt met de yellow cats door de mogelijkheden van scenarioplanning
Aan de slag de concurrent van Obvion opzetten: vanuit de volgende scenario's: de beren, otters, olifanten en gnoes
Binnen een uur in een presure cooker aan de slag met het invullen van de canvas, de output werd per groepje gepresenteerd
29 oktober 2013 Yellow Cats Inspiration Tour Schiphol - Een reis zonder bestemming!
Het programma is hier terug te vinden.
Onderstaand een sfeerimpressie en links naar diverse presentaties en achtergrondinformatie:
* presentatie Corine den Hamer (Schiphol)
* presentatie Daan Noordeloos (Transavia)
* artikel Telecommerce 2013 over Customer Journey bij Transavia
* presentatie Carel van Houte (Citizen-M)
* presentatie Teun van den Dries (Eckhart - 'Creating Inspiring Spaces for Aspiring People')
* impressie Schiphol behind the scenes (Gideon Ruig, Development & Innovation Schiphol)
* video Paul Bos website BoerBos, hierbij de link naar het artikel "We zien wel"
* en ten slotte nog de link naar het verslag
Ontvangst in VIP Center Schiphol een bijzondere plek voor een bijzondere Yellow Cats Inspiration Tour
Corine den Hamer (Schiphol Real Estate) licht een tipje van de sluier op over de wereld van het vastgoed bij Schiphol over de bijzonderheden en de uitdagingen.
Met Daan Noordeloos (Transavia) met ogen dicht (behalve Manfred?) het geluid van een vliegtuig 'ervaren' - een reis zonder bestemming
Daan Noordeloos (Transavia) nam ons mee in de touch points van de Customer Journey met prachtige voorbeelden en...
Mooie tips en learnings in de vorm van storytelling met een natuurkundige met een bijzondere chauffeur
Teun van den Dries (Eckhart) gaf ons de preview van een prijswinnend verhaal over de toekomst van het nieuwe werken
Carel van Houte (Citizen M) verzorgde een presentatie en rondleiding met passie over het hoe en waarom van Citizen M
Met Gideon Ruig (Schiphol Retail) bekeken we een aantal nieuwe initiatieven zoals de Fokker 100 en de experience tour over Schiphol met de bus volledig begeleidt door video
Tussen het stro bij BoerBos luisteren naar presentatie van Martijn Steur (Kinetic Consultancy) over de luchtvaart mn in India over tal van innovaties en ontwikkelingen
Een rondleiding bij BoerBos, uitwaaien en 'aarden' op de dijk en de prachtige schapen 'met staart'
En met Paul Bos als afsluiting is de bestemming bereikt: een bevlogen verhaal over de kracht van de natuur als inspiratiebron voor onszelf en voor succesvol en zinvol werk.
17 september 2013 Propositie-ontwikkeling bij de CliniClowns
- Als je je hand voor je ogen houdt en je vingers spreidt, dan is het voor een propositie-ontwikkelaarhandig als je tussen je vingers doorkijkt en je niet laat blokkeren door een opgestoken hand.
- Samen met Leendert de Jong, ambassadeur CliniClowns en lid Yellow Cats hebben we de propositie bekeken en in groepjes zijn we aan de slag gegaan of we nieuwe diensten voor de CliniClowns konden bedenken, of deze passen en of er een business model voor is. Elke groep kwam vervolgens met pitch.
- Het was weer een Yellow Cats ontdekkingstocht,waarbij inhoud en omgeving naadloos in elkaar overgingen en ook de Rode Neuzen kwamen er aan te pas.
Hierbij de downloads naar presentatie en de uitwerking van Leendert.
De presentatie van Isolde Schram (VODW) theorie van propositie-ontwikkeling is hier te vinden.
Hier ook de link naar het verslag van de bijeenkomst.
20 juni 2013 Persona's - Breng de klant tot leven!
Van klantinzicht naar klantgezicht
- We hebben gezamenlijk de kracht van persona’s ontdekt. Er wordt veel over gepraat en geschreven; maar hoe construeer je nu echt persona’s?
- We hebben ons eigen ‘persona’ als vakantiereiziger ingekleurd en vervolgens groepen gevormd en onze insights gedeeld.
- We hebben verkend hoe Alp duZes gebruik maakt van persona’s, en daardoor de customer journeys verbeterd en het binnenhalen van meer geld.
- We hebben gezien hoe Vivare, de Arnhemse woningcorporatie, persona’s inzet om ook op buurtniveau de woonbeleving te verbeteren.
- En we hebben stil gestaan bij welke rol persona’s in jullie organisatie kunnen spelen.
De presentatie van Ed Peelen is hier te vinden
De presentatie van Yousri Mandour is hier te vinden
14 maart 2013 Neuromarketing
Op zoek naar de koopknop in ons brein
Martin de Munnik nam ons mee in een verkenning van de werking van ons brein. We zagen hoe we onderzoek naar de hersenwerking kunnen inzetten in marketing. Daarbij was aandacht voor reclame, prijzen en nieuwe verdienmodellen… kortom, alle elementen van de marketingmix in uiteenlopende markten. We zagen onder andere hoe we met marketing emoties kunnen verbergen en schaarste kunnen creëren en bepaald gedrag kunnen stimuleren.
De presentatie van Martin is hier te vinden.
N.a.v. deze bijeenkomst hebben Ed en Karin een verslag geschreven, het verslag is hier te vinden.
24 januari 2013: Innoveren doe je samen!
Innoveren doe je zelden nog alleen. Het is te duur, te langzaam, te complex, het sluit onvoldoende aan op wat de markt en de klanten willen.
Samen kennis ontwikkelen, delen en toepassen blijft echter lastig. In deze sessie hebben we samen met prof. Mathieu Weggeman de ins en outs van
kennisontwikkeling, -deling en toepassingen verkend.
Klik hier voor de presentatie
Klik hier voor het verslag (en foto's)
Klik hier voor de checklist
29 november 2012: Tegen de stroom inzwemmen; wie durft? Over Sociale Innovatie
Tijdens deze middag keken wij naar de ongeschreven regels binnen onze eigen organisaties. We gingen achter de schermen kijken naar de werkelijke cultuur en onderzochten in welke mate deze je eigen gedrag en houding wordt bepaald.
De presentatie werd verzorgd door Erna ter Weele van TOT2020.
23 oktober 2012: Yellow Cats Inspiration Tour
Van 20 t/m 28 oktober 2012 vond de elfde editie van Dutch Design Week (DDW) plaats in Eindhoven. De Yellow Cats waren ter plekke om het te ervaren. Tijdens Dutch Design Week wordt een duurzame verbinding gelegd tussen publiek, bedrijven en ontwerpers door het uitwisselen van kennis en informatie.
Lees hier het verslag van Yellow Cats tijdens de Dutch Design Week!
![]() |
|
Een van de Yellow Cats stond ook op de DDW; Dennis Stevens van Afa Dispensing Group |
18 september 2012: Grenzeloos Innoveren - Co-creatie 2.0.
Co-creatie en partnerships met de klantbeleving als uitgangspunt
Hoe kunnen we ons innovatieproces maximaal versterken door verbindingen te realiseren?
Op 18 september waren wij te gast bij Fokker Aerostructures waar wij begonnen met een unieke rondleiding. Wim Pasteuning, gaf een presentatie over Innovaties bij Fokker. Manfred Hoogenboom presenteerde de case Acabusprogramma en voorspellen vervanging onderdelen bij onderhoud. Bovenstaande vraag kwam in beide presentaties naar voren. Vervolgens gingen wij aan de slag binnen groepjes; wat kunnen wij hieruit meenemen aan inspiratie richting onze eigen organisatie en welke ideeën levert dit concreet op.
De presentatie van Manfred Hoogenboom is hier te downloaden
Klik hier voor het filmpje in zijn presentatie
14 juni 2012: bijeenkomst over Service Design Thinking
'Designers have a unique way of problem solving'
14 juni waren wij te gast bij ideate om inspiratie op te doen over de vraag: Wat kunnen wij leren van designers bij het ontwikkelen van nieuwe services?
Bij design denken we al snel aan het ontwerpen van nieuwe producten. We zijn echter steeds meer een diensteneconomie en daarnaast maken diensten en services (rondom een product) vaak juist het verschil en bieden onderscheidende toegevoegde waarde aan de klant. Tijdens deze bijeenkomst gingen we in op het hele service design proces aan de hand van veel inspirerende voorbeelden. Daarnaast gingen we natuurlijk weer zelf aan de slag!
De presentatie van Ed Peelen is hier te downloaden
De presentatie van Onno van der Veen is hier te downloaden:
• Deel I
• Deel II
• Link naar visual storytelling
• Link naar de video van Scania
Klik hier voor een fotoimpressie
De Schipbreuk aan de Eem, de huisvesting van ideate
20 maart 2012: Groeien waar anderen stilstaan
Wat kunnen wij leren van onstuimige groeiers en welke groeimodellen kunnen wij toepassen?
Yousri Mandour nam ons mee op een ontdekkingstocht naar verschillende groeimodellen. Aan de hand van inspirerende bedrijfscases (o.a. van MyFab en CitizenM) schetste hij een twaalftal groeistrategieën. Jeroen Vetter van CapitalGuards liet vervolgens zien hoe hij een nieuw bedrijfsconcept als vermogensbeheerder heeft ontwikkeld en daarmee een indrukwekkende groei in vermogensaanwas heeft weten te realiseren. Jeroen deelde in zijn bijdrage zowel de successen als de huidige marktuitdagingen voor CapitalGuards. Tot slot nam Kris Brees ons mee in het toepassen van de groeimodellen. Wat als je klant morgen niet meer betaalt voor je product of dienst..? Wat kunnen we verder leren van de onstuimige groeiers en welke groeimodellen zouden we zelf het beste kunnen toepassen?
De presentatie van Yousri kan je hier downloaden
De presentatie van Jeroen kan je hier downloaden
26 januari 2012: Innovatief Leiderschap
Hoe breng je als leider verandering teweeg?
![]() |
We stonden stil bij wat we van Steve wel en niet kunnen leren als leider die verandering teweeg bracht. Maar we verkenden ook wat een aantal andere leiders zoals Martin Luther King, Gandhi en wellicht ook Alexander de Grote kenmerkt, die het speelveld drastisch hebben veranderd.
Mai Zena gaf vervolgens een inleiding rond het thema nieuwe tijd en leiderschap. Oude en nieuwe wijsheden over bewustzijn en energie zijn de revue gepasseerd. Inzicht in het grotere geheel begint met inzicht te krijgen in jezelf. Voorbij kennis, voorbij analyse maakten we een kort eerste stapje in het contact maken met je eigen innerlijk kern en hoe jij vanuit deze kern wilt handelen. Deze kern vormt de bron voor authentiek leiderschap. Tijdens deze reis en de discussies verkenden we het leiderschap van Steve Jobs en anderen, en stonden stil bij de theorie en de vertaalslag naar de eigen situatie.
Download hier de presentaties
Yellow Cats – Marinde van Leeuwen (met tevens diverse linkjes naar filmpjes)
MaiZena – Elise Gerritsen en Astrid van Tongeren
Artikel over 'The Steve Jobs Way' by Jon Katzenbach
Leaders can learn a lot from the late Apple CEO, but not all of it should be emulated. Applying his leadership style to the wrong strategy, market, or product could sink a company.
Lees verder
De Yellow Cats hadden voor deze gelegenheid een eigen kaas met hierop de beroemde uitspraak van Jobs: Stay Hungry, Stay Foolish.
Gemaakt door DesignKaas: www.designkaas.nl
Klik hier voor een YouTube filmpje met diverse uitspraken van Jobs.
22 november 2011: Mobile Service Propositions
Sprekers:
Dr. Ed Peelen (ICSB) en Wouter In 't Velt (VODW).
Download hier beide presentaties.
Download hier het verslag n.a.v. de bijeenkomst.
22 september 2011 was de Yellow Cats Inspiration Tour in Rotterdam
Met 20 Yellow Cats op Red Bikes dwars door een deel van de stad. Wij hebben onderstaande plekken bezocht en ervaringen gedeeld. Een ervaring en vooral ook veel indrukken, enthousiaste mensen en een snelle tocht op de Maas!
Lebkov - www.lebkov.com
Ward Nicolaas
Cafe Open - www.cafe-open.com
Schieblock - www.schieblock.com
Jef Poldervaart
Het Stormt www.hetstormt.com
Mwah Tekstuele Verwenners
Erwin Pols - www.mwah.nl
Dek 22
Hussain - www.dek22.com
Blue Dolphin Entertainment Group
Chiem van Houweninge - www.bdeg.com
The Wineman en vinoloog Ian van Eck
www.thewineman.nl
hello@thewineman.nl
Lucienne van Assendelft
www.luciennevanassendelft.com
Martin Roedolf
www.martinroedolf.nl
Ruud Tompot
www.mindmovers.nl
Martin en Ruud samen
www.e-tours.nl
Foto's
Op faceboek is een groep waar de foto's op staan van 22 september (wel eerst even fan van moet worden, hier vindt je heel veel foto's, o.a. herken je ook de drie personen op de onderste foto...):
http://www.facebook.com/pages/E-Tours-Onverwachtse-Ontmoetingen/116333528426477
17 mei 2011: The Sixth Sense, Blink!
Tijdens deze sessie hebben we verkend wat intuïtie is. Situaties binnen de sportwereld, entertainment, kunst en het bedrijfsleven waar het bijdraagt tot topprestaties. We analyseerden (!) welke blokkades er binnen organisaties bestaan om de intuïtie te vergroten en ook toe te passen in deelgebieden
waar het juist zijn nut kan bewijzen.
Vanzelfsprekend passeerden we daarbij niet de verkoper; een van de professionals binnen organisaties die zijn superieure prestaties nog wel eens wil verbinden aan zijn intuïtie.
Download hier het verslag n.a.v. de bijeenkomst.
17 maart 2011: Would you put your own money behind
Ondernemerschap binnen je bedrijf
Veel grote bedrijven en uitvindingen zijn achteraf in een schuurtje ontstaan. Maar met het succes groeit ook de organisatie, nemen de regels toe, wordt de besluitvorming logger en is het echte ondernemerschap maar al te vaak ver te zoeken.
Bedrijven als Google geven hun medewerkers 1 dag om aan eigen initiatieven te besteden. Andere bedrijven organiseren interne competities of maken de medewerkers mede-eigenaar.
Hoe zorg je dat ondernemerschap en innovatie worden gestimuleerd binnen je bedrijf?
Download hier het verslag n.a.v. 17 maart.
25 januari was de eerste bijeenkomst in 2011 met als onderwerp Leading the Customer Experience in het 2.0 Marketing Tijdperk
Van buiten naar binnen kijken is het motto!
Niet langer vanuit de kanalen werken aan de verbetering van de bereikbaarheid, de kwaliteit en de impact van het contact. Maar vanuit de ervaring die de klant opdoet met de organisatie. In de touchpoints van het bedrijf, maar ook daarbuiten in social media of elders.
Hoe organisaties de ervaring van klanten in specifieke omstandigheden kunnen beheren en faciliteren is het onderwerp van deze sessie. En hoe wij hier uitwerking aan kunnen geven, hoe om te gaan met de bottlenecks en drivers achter verandering.
Sprekers en cases:
Dr. Ed Peelen (ICSB en Rotterdam School of Management, Erasmus University) en Dolf Karsemeijer (Hypsos) o.a. over ABN AMRO, Heineken, Maritiem Museum en Philips.
23 november 2010 werd de bijeenkomst over SIT door 20 deelnemers bijgewoond.
SIT (Systematic Inventive Thinking) is een doelgerichte creatieve denkmethode die systematisch naar een beperkt aantal concrete innovatieve ideeën toewerkt die maximaal aansluiten bij de bestaande omgeving.
De presentatie van SIT is hier te downloaden.